Agenda
Keukentafelgesprekken voeren
Opgelet! Keukentafelgesprekken voeren is nog niet opgenomen in de planning. Door in te schrijven wordt u op een wachtlijst geplaatst en op een later tijdstip geïnformeerd over een datum en locatie.
Keukentafelgesprekken voeren
Regie aan de keukentafel
Door de decentralisaties komt de regie binnen het sociaal domein volledig bij gemeenten te liggen. Gemeenten krijgen te maken met groeiende en steeds complexere doelgroepen terwijl financiële middelen om deze doelgroepen te bedienen worden beperkt. Niets doen is geen optie en gemeenten zijn naarstig op zoek naar instrumenten om de kosten onder controle te krijgen terwijl doelgroepen beter worden bediend.
Van hulpverlening naar activering, van oplossingsgerichtheid naar vraagarticulatie. Nu al ligt bij veel gemeenten de focus van het invullen van de compensatieplicht op het versterken van de eerste lijn door de vorming van sociale wijkteams en het voeren van het keukentafelgesprek met hulpbehoevende cliënten en hun omgeving.
Hoe voer je dit gesprek op een goede manier? De gespreksvoerder moet goed op de hoogte zijn van het aanbod en relevante wetgeving. Daarnaast moet het gesprek de hulpvraag voldoende verhelderen, om tot een passende, acceptabele oplossing te komen. De rol van degene die voor de gemeente het keukentafelgesprek voert, is veel meer die van de gids naar activering, dan die van de poortwachter naar voorzieningen. Niet meer (alleen) “zorgen voor”, maar vooral “zorgen dat”. Dat valt nog niet mee.
Onze unieke opzet
De training die wij aanbieden zet naast het versterken van vaardigheden ook in op het aanspreken van overtuigingen. Wat betekent de participatiesamenleving concreet voor de rol van de gemeente? Wat kunnen medewerkers met noties als “meer met minder” en “eigen kracht”? Hoe kijken deelnemers aan tegen maatschappelijke en individuele verantwoordelijkheid? Hoe kunnen we vormgeven aan een verschuiving van hulpverlenen naar activeren? Hoe om te gaan met schrijnende gevallen?
Resultaat
Door de combinatie van gesprekstechniek en motiverende gesprekstechnieken bent u aanmerkelijk beter uitgerust voor het keukentafelgesprek. En krijgt u als gemeente meer grip op het sociaal domein.
Programma, het contact met de cliënt:
- Keukentafelgesprekken. De cliënt aan zet, de consulent in de lead
- Benadering van cliënten met (o.a.) psychische stoornis
- Het signaleren van de gedragskenmerken bij de verschillende problematieken
- In gesprek kunnen anticiperen op deze gedragskenmerken.
- De situatie zo veilig mogelijk houden voor de werknemer & de klant.
- Bewustwording: “Wat kan ik, -binnen het kader van de gemeente- wél met deze klanten?”
- Motiverende gesprekstechnieken
- Introductie MG (motiverende gesprekstechnieken); achtergronden en meerwaarde
- Voorwaarden voor succes; o.a. grondhouding professional
- De werking van MG; technieken en communicatiestijlen
- Zelfsturing en motivatie bevorderen; van ambivalentie naar veranderingsbereidheid
- Inzetten MG in het eigen werkveld binnen sociaal domein; praktische vertaalslag
- Casuïstiek
Expertisecentrum en helpdesk
Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!
Kosten
De kosten voor de cursus zijn € 1095,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.
Opleiding tot Wmo consulent
Deze drie cursusdagen maken deel uit van de opleiding tot Wmo consulent.
Meer informatie
Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Nicolette Stavorinus. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.
Incompany
We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Nicolette Stavorinus. Zij helpt je graag verder.