Agenda

Basisopleiding Klantmanager Werk

  • 10-03-2025 17-03-2025 24-03-2025 31-03-2025 07-04-2025
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Seats2Meet Utrecht CS, 5 dagen

Basisopleiding Klantmanager Werk

  • 08-09-2025 15-09-2025 22-09-2025 29-09-2025 06-10-2025
  • 09:30 - 16:30 uur
  • Utrecht, 5 dagen

Basisopleiding Klantmanager Werk

De opleiding tot Klantmanager Werk is een praktijkgerichte opleiding waar u de wet- en regelgeving rond re-integratie en participatie leert toepassen. De doelstelling van de Participatiewet is om mensen met arbeidsvermogen naar werk toe te leiden, bij voorkeur naar regulier werk. Werk is voor veel mensen één van de meest aansprekende vormen van meedoen in de maatschappij. Wanneer mensen niet op eigen kracht kunnen participeren, is daar een taak voor de gemeente weggelegd.

Uitgangspunt van de Participatiewet is dat de weg naar werk zo kort mogelijk is. Dat betekent dat iedere cliënt tussen de 18 en pensioengerechtigde leeftijd elke vorm van arbeid waartoe hij in staat is moet accepteren. Het college draagt zorg voor het ondersteunen bij arbeidsinschakeling en indien nodig het aanbieden van voorzieningen aan cliënten gericht op de kortste weg naar algemeen geaccepteerde arbeid.

Tijdens deze opleiding Klantmanager Werk wordt u meegenomen in de beschikbare instrumenten, wij laten de dwarsverbanden zien. Belangrijkste doel van de Participatiewet is het voorkomen van de instroom, realiseren van uitstroom en dat voor een bredere doelgroep. Ga er maar aan staan!

Motiverende gespreksvoering helpt bij het ontstaan van commitment om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Daarbij rijst de vraag, wat vraagt dat van mij als klantmanager (attitude, insteek, gespreksvoering)? Wat betekent eigen kracht en zelfredzaamheid? (Hoe inspireer je de klant, denk in mogelijkheden maar ook het aanspreken op verplichtingen). Wanneer kan/moet ik op mijn handen blijven zitten? Hoe voer je deze gesprekken op een goede manier? De gespreksvoerder moet goed op de hoogte zijn van het aanbod en relevante wetgeving.

De opleiding tot Klantmanager heeft een programma van vijf cursusdagen waarin aandacht is voor wet- en regelgeving, maar vooral ook voor de vertaling naar de praktijk. De praktische toepassing staat voorop.

Programma Basisopleiding Klantmanager Werk

We bespreken de wet- en regelgeving, betrekking hebbend op re-integratie en participatie, met elkaar. Daardoor krijgen de deelnemers een volledig beeld van wet- en regelgeving. Dat is de basis voor het werken binnen dit beleidsterrein. We passen dat toe en verkennen de (on) mogelijkheden voor maatwerk en creativiteit. De deelnemers wordt daardoor een gedegen basis geboden van waaruit zij hun werkzaamheden verder kunnen verrichten. Download de brochure voor het volledige programma.

Deelnemers

Deze basisopleiding is bedoeld voor (aankomend) klantmanagers werk of klantmanagers sociale zaken, klantmanager Werk & Inkomen, zij-instromers of medewerkers uitkeringsadministratie. Ook voor medewerkers die te maken hebben met het beleidsterrein van re-integratie en participatie of hun kennis op dit gebied willen verbreden, biedt deze opleiding nieuwe inzichten. Aan deelname zijn geen specifieke voorwaarden verbonden. Wel gaat de opleiding uit van een minimaal havo/mbo+ instroomniveau.

Expertisecentrum en helpdesk

Heb je na de training nog vragen? Wij helpen je graag verder. Tot drie maanden na de cursus is deze service zelfs gratis als we je vragen per mail of telefonisch kunnen beantwoorden. Maak daar gebruik van: ons expertisecentrum staat voor je klaar!

Kosten

De kosten voor de cursus zijn € 1.695,- per persoon. Bij dit bedrag zijn inbegrepen: koffie, thee en lunch. De kosten voor het cursusmateriaal bedragen € 95,- p.p. Genoemde prijzen zijn excl. btw. De gemeente kan de btw verrekenen met haar btw-compensatiefonds.

Meer informatie

Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust contact op. Onze contactinformatie vindt je bovenin de rechterkolom van deze pagina.

Incompany

We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je onze contactgegevens.

portret van Jeroen Busse

Voor info neem contact op met:

Jeroen Busse

directeur

06-11920119

Gemiddelde beoordeling
8,8
25 jaar
Dé gemeente en overheidsopleider
50.000+
Professionals
350+
Gemeenten