JKZ coaching
Begeleiding en coaching in de (juridische) werksituatie
Coaching voor kwaliteitsmedewerkers
De praktijk leert dat (bijvoorbeeld) consulenten en handhavers in het sociaal domein in toenemende mate allesweters en alleskunners moeten zijn. In hun contacten met klanten moeten zij hun mannetje staan en van de hoed en de rand weten. Niet alleen communicatief sterk, maar ook de juridische kaders kennen, de wet goed weten uit te leggen, de processen kennen, klare taal spreken en schrijven en aandacht hebben voor integraliteit en maatwerk leveren.
Bijscholing zorgt natuurlijk voor de voortdurende ontwikkeling van deze professionals. Dat biedt hen de mogelijkheid om telkens weer te zorgen voor een nieuwe afstemming tussen de persoonlijke bekwaamheid en de functie en taakstelling. Een (nog) betere inzet van kennis en vaardigheden dus bij het uitvoeren van de werkzaamheden.
De praktijk leert ook dat die professionals niet of te weinig worden begeleid om de gewenste transfer van al het geleerde ook daadwerkelijk in de werkpraktijk vorm te geven. De tijd ontbreekt ook!
Coaching is een van de belangrijkste begeleidingsvormen om de professionals daarin te ondersteunen. Het doel is dan het verbeteren van de prestaties van de medewerker.
Ons beeld van de coach
Wij zien de (juridisch) kwaliteitsmedewerker in de rol van coach, bezig met de ondersteuning en kwaliteitsverbetering. Hij kent de werkwijzen en structuren. Is bovendien goed bekend met het vak. Kan constructief, als meer ervaren persoon en als gesprekspartner, op een eerlijke en open manier communiceren over het functioneren. De interne coach kan in overleg problemen en probleemsituaties analyseren en feedback geven. Hij helpt reflecteren. Hij is gericht op het analyseren en verbeteren van de taakuitoefening.
Voor wie
De training vormt een vergroting van de effectiviteit van de (juridische) kwaliteitsmedewerkers, consulenten, handhavers e.a. De training is dan ook bij uitstek geschikt voor hen die eerder de opleidingen JKZ, JK-GSD verkort of JK-WMO hebben gevolgd.
Wat gaan we doen? Programma op hoofdlijnen
Communicatieve vaardigheden
Gesprekstechnieken, verbaal – en non-verbaal, overtuigingskracht, feedback, inleven, aannames, vraagstelling, horen en gehoord worden en reflectie.
- Hoe communiceer je doelgericht?
- Het belang van non- verbale communicatie
- Hoe communiceer ik met professionals?
- Hoe creëer je een ontspannen houding in woord en gedrag?
- Hoe kan je met meer inlevend vermogen communiceren?
- Motiveren en inspireren
Uitgangspunten van coaching
- Visie op coaching en leren
- Coaching op het werk
- Ik als coach?
- De eigenschappen van een coach
- Kennis als valkuil
- Deskundige of coach
- De ander: persoonlijkheidstype
- De goede vragen
- Vragen in de juiste volgorde
Coachend leidinggeven
- Wat is coaching op het werk?
- Wat is coachend leidinggeven?
- Voorwaarden effectieve coaching
- Effectief afstemmen op diverse gedragsstijlen
- Hoe haal ik het beste in de medewerkers naar boven?
- Hoe coach en motiveer ik de medewerkers en mezelf?
Coachingsproces en -structuur
- Doelstellingen bepalen in het coachingstraject
- De coachingsvraag
- Structuur in een coachingssessie
- Verschillende fases in het coachingstraject
- Verschillende persoonlijkheidsstijlen
- Interventietechnieken
Coachingsvaardigheden
- Feedback geven en ontvangen
- Barrières bij coaching
- Het overwinnen van weerstand tegen coaching
Coachingsplan en afronding
- Het coachings- en veranderplan
- Concrete aanpak
- Coachen op resultaat
- Afronden van het coachingstraject
- Do’s en don’ts bij coaching
Resultaat
- U bent zich bewust van het zelfbeeld, passie en talenten van uw collega’s
- U kunt uw kennis en vaardigheden beschikbaar stellen aan collega’s
- Elke cursist ontvangt persoonlijke tips en aandachtspunten ter verbetering van de ondersteuning van de consulenten
- U kunt verschillende begeleidingstechnieken toepassen
- U heeft inzicht in de kernkwaliteiten – valkuilen – uitdagingen en allergie;
- Men krijgt inzicht in de cirkel van invloed van persoonlijke- en werk gerelateerde doelen;
- Men heeft inzicht in haar gedrag en drijfveren en kan het bij anderen beter herkennen;
- Men heeft inzicht in waar en hoe ze talenten en drijfveren functioneel kan inzetten.
Werkwijze
- We werken met vragen, knelpunten, probleemsituaties en cases uit uw eigen organisatie.
- Ervaringsleren (bewust/onbekwaam/bewustwordingsproces);
- Persoonlijk leerplan omgezet in een actieplan/toepassingsplan;
- Interactief;
- Praktijksimulaties onder leiding van de trainer;
- Proces gestuurd.
Duur
De training duurt 2 x 1 dag.
Uw investering
Die bedraagt € 850,- excl. btw per persoon. Inclusief koffie/thee, lunch, reader en cursusmateriaal. BTW is verrekenbaar met het BTW-compensatiefonds voor gemeenten.
Meer informatie
Wil je graag meer weten of heb je specifieke vragen over de training? Neem gerust even contact op met Mariëlle Hoogland. Je vindt haar contactinformatie bovenin de rechterkolom van deze pagina.
Incompany
We verzorgen deze training ook incompany. Het programma wordt dan helemaal op maat ingevuld, met zeer gerichte aandacht voor de uitdagingen en kansen binnen jouw organisatie. Wil je een opleidingsvoorstel aanvragen of gewoon even overleggen over de wensen en mogelijkheden? Klik dan op de Incompany-button in de rechterkolom van deze pagina. Liever eerst even contact via telefoon of e-mail? Kijk dan ook in de rechterkolom, want daar vind je de contactgegevens van Mariëlle Hoogland. Zij helpt je graag verder.